Pages

Sunday, June 5, 2016

selera makan drop dead

Assalamualaikum~
baru-baru ni aku alami masalah pemakanan.....
oh yeahhh...
tak makan......
...
picture : google baby

bila fikir semula lebih seminggu agaknya selera makan hilang entah ke mana.
haha
This is not anorexia starvation. 
Sebab bukan aku tahan diri sendiri untuk makan, cuma nafsu untuk makan tu takdak.
Does everyone experience this ?
sebelum ni aku boleh tak makan sehari suntuk, dan TAK lapar langsung.
tapi hari seterusnya aku makan macam biasa.
dah banyak kali macam ni, tapi tu lah sehari je kan.
So aku tak ambil peduli. haha
sekarang ni bila dah besar, tinggal sendiri baru terasa.
baru je, ni semester kedua tinggal luar baru terasa.
ahahahahaha
minggu-minggu dan bulan-bulan yang lepas asal free je makan.
lapar je masak.
biskut menggunung.
lapar je makan.
tapi baru-baru ni la gaya pemakanan aku agak extreme.
baru terasa. haha
Kalau tinggal kat rumah mak & ayah aku mesti PAKSA makan.
hahaha
Kadang-kadang kalau kat rumah aku tolong masak
(chef kat rumah adalah akak-akak aku & mak, aku hanya lah pembantu yang tak bertauliah, haha)
aku sendiri tak makan.
Kadang-kadang takdak selera, 
tapi selepas ayah aku panggil(biasanya ayah aku lah yang suka panggil a.k.a paksa orang lain makan) aku makan jugak...sikit.
diet atau jadual pemakanan aku memang TAK seimbang langsung. haha
maklum lah dah tinggal sendiri kan, 
masak bila lapar, makan bila lapar.
Tapi masalah aku sekarang ni lapar tu lapar, tapi tiada selera.
Berhari-hari dah agaknya aku tak makan, aku tak ingat start bila ?
Beberapa hari tu aku LANGSUNG TAK MAKAN.
totally extreme. haha
tapi aku minum lah, haha.
prepare untuk puasa kot. haha
Aku pun tak paham.
housemates aku pun terkejut aku tak makan seharian.
Kadang-kadang aku terus berkurung dalam bilik.
Main game berjam-jam, haha, well that is me !
But now its totally make myself worried. haha
so aku check internet, google it !
biasalah degil kan, taknak jumpa doktor consult, bila google jumpa lah benda merepek.
hahahaha
aku jumpa kenser hati, punca hilang selera makan. LOL
should I believe this ?
hahaha
aigoooooo~
sebelum ni aku ada masalah pening kepala,
pandangan aku semua berpusing, berputar, gila ah aku tak boleh driving, haha
bila kau google memang merepek yang keluar, kanser lah apa lah.
ahahaha.
then aku jumpa doktor, dia cakap cuma jadual pemakanan & tidur aku tak betul.
tu je.
haha
tidur lewat, makan time lapar, kalau tak lapar tak makan.
hahaha
there is no lunch and dinner for me.
I eat when I feeling it.
tapi aku ada breakfast. 
hoho
sebelum ni aku ada pegi hari terbuka sekolah rendah kat Kuantan ni(kakak kawan aku penolong kanan sekolah tu so dia ajak aku sekali).
ada pemeriksaan kesihatan, so kitorang check lah, dah alang-alang tu kan.
well yes, I gained some weight, shit.
dan kemudian check darah, okay then baru tahu yang gula dalam darah aku agak rendah.
no wonder I feel tired all the time.
Tapi masa tu aku tak makan lagi, so the doctor said take some then.
well...okay then.
tapi takkan makan gula terus naik mendadak kan?
its not take fat.
then aku tanya la kawan aku, agak jauh jugak beza kandungan gula kitorang.
bila aku fikir semula mungkin sebab ni mak aku suruh aku minum manis-manis sebelum pegi sekolah.
sebelum ni pepagi mak aku sediakan teh susu panas.
aku tak minat milo, dan aku bukan peminat tegar nescafe.
I'm not coffee person, I'm tea person.
I can drink herb tea, bitter tea.
 I also can drink coffee of course but not really a fan.
My older sis is really huge fan of coffee, and so annoying.
I hate it when she start to talk about coffee.
oh shut up, I know the coffee is so famous.
ahahahaha
berbalik semula cerita asal, haha.
Sekarang ni aku memang minum air sebelum pegi kelas,
tapi aku minum air kosong.
Well, I'm sort of worrying about my digestion system.
I really drink a lot of mineral water, 
because I was read that bad digestion system can lead to illusion that can cause of depression. lol
hahahahaha.
I'm kinda embarrassing saying this.
hahahahahahaaha.
Tapi kurang gula aku ni menyebabkan aku tidur sepanjang masa.
not good but I love sleepinggggggggg.
hahaha
Kalau orang tanya apa hobi aku memang aku jawab tidur. haha
lets forget the world.
Tapi tak elok lah lesu sepanjang masa.
So aku bawa gula-gula, tapi kadang-kadang aku lupa juga nak makan.
haha
Sugar shots, sweet shots, candy shots.
sounds cute. haha
But I really need those.
I really like cakes, chocolates anything sweets.
But rarely have them.
But I'm actually quite stingy to myself when its about money.
I really rarely to spend for myself.
"oh my, this clothes is cute ! *checking the price* nope, the price is nope. I'm not gonna buy that.",
"oh wow, its look really delicious! *checking the price* never mind, let's grab something cheaper".
Selalu macam ni. huh...
Bila buat bbq atau share apa-apa lah yang berkait duit dengan orang lain aku memang totally fine.
Sebut je harga berapa, aku bayar punya ! guarantee ! haha
bila dengan diri sendiri, kedekut nak mampus ! haha
aku pun malas nak keluar, sebab minyak, memang punca utama. haha
but not all the time, kadang-kadang, bila dah membazir, memang tahap teruk punya la.
hahaha
so better starving myself ?
urgh...
I really don't know.
am I doing fine ?
I guess ?
Kalau mak tau aku tak makan berhari-hari mesti kena leter.
hahahaha.
Aku bagitau yang gula aku rendah pun kena leter dalam telepon.
hahaha.
So aku fikir sekarang ni, since aku tak makan nasi beberapa hari yang lalu apa kata diet je terus.
ahahaha.
Drink detox, do some simple exercise, sound good huh ? haha
lagi-lagi esok dah start puasa.
this is crazy. haha
way too extreme isn't it?
sebab aku tak buat apa-apa tu yang aku rasa ok,
lain cerita kalau aku perlu banyak pergerakan.
I might be faint.
Aku makan pun..., paksa diri sendiri makan.
ahaha.
I hope I'm totally fine. huh.
diet mood turn ON.
-the End-

No comments:

Post a Comment