Pages

Tuesday, April 1, 2014

Be Brave !

Assalamualaikum ~ 
hehe. Kali ni aku nak berkongsi sebuah lagi yang agak 'powerful', hahaha. Brave by Sara Bareilles. ni liriknya :
You can be amazing
You can turn a phrase into a weapon or a drug
You can be the outcast
Or be the backlash of somebody’s lack of love
Or you can start speaking up

Nothing’s gonna hurt you the way that words do
When they settle ‘neath your skin
Kept on the inside and no sunlight
Sometimes a shadow wins
But I wonder what would happen if you

Say what you wanna say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave
With what you want to say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave

I just want to see you
I just wanna see you
I just wanna see you
I wanna see you be brave

I just wanna see you
I just wanna see you
I just wanna see you
I wanna see you be brave

Everybody’s been there,
Everybody’s been stared down by the enemy
Fallen for the fear
And done some disappearing,
Bow down to the mighty
Don’t run, just stop holding your tongue

Maybe there’s a way out of the cage where you live
Maybe one of these days you can let the light in
Show me how big your brave is

Say what you wanna say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave
With what you want to say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave

And since your history of silence
Won’t do you any good,
Did you think it would?
Let your words be anything but empty
Why don’t you tell them the truth?

Say what you wanna say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave
With what you want to say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave

I just wanna see you
I just wanna see you
I just wanna see you
I wanna see you be brave

I just wanna see you
I just wanna see you
I just wanna see you
See you be brave

I just wanna see you
I just wanna see you
I just wanna see you

I just wanna see you
I just wanna see you
I just wanna see you
Cuba hayati liriknya. Memang hebat. Khas buat sesiapa yang penakut atau tiada keyakinan diri lagu ni memang khas buatmu. Full of content ! Muzik pun hebat ! Lagu macam lagu kartun, hahaha, aku ingatkan lagu tema movie The Brave, but its not ! haha. Aku dah kenal bermacam-macam jenis manusia, haha, tapi aku kadang-kadang kesian yang pendiam dijadikan bahan ketawa. Yang pendiam terus berdiam diri dan si jahanam terus menjahanamkan si pendiam. Maaf guna bahasa yang agak kasar. Tapi tu realitinya. Kadang-kadang aku bersuara, tapi biasanya bila aku dah bersuara aku memang dah amat-amat sakit hati dengan perangai si jahanam, walaupun intonasi yang aku guna tu seolah-olah menyindir tapi sebenarnya aku marah dengan sikap diorang. Lagi geram kalau ada manusia-manusia yang mempergunakan si pendiam ni, mentang-mentanglah diorang ni pendiam korang ambil kesempatan atas kebaikan diorang. Memang berapi-api aku, aku yang lebih-lebih sedangkan si pendiam tak berapi pun cuma lagi memancilkan diri. Tu lagi aku tak suka. Aku tak suka menindas, kalau orang lain menindas aku, pasti aku akan balas. Si pendiam tak akan menindas orang lain, kecualilah dia talam bermuka-muka, tapi biasanya si pendiam ni baik. Kadang-kadang aku yang terasa aku ni over dan jahat, sebab diorang tak balas pun kejahatan atau kejaliman orang lain kat diorang. haha. Macam terpanah terus ke jantung, macam batu beribu tan jatuh keatas badan. hahahaha. Sebab tu aku tak suka orang yang memandang rendah dan ambil kesempatan kat orang yang pendiam. Aku pernah meletus secara tak sengaja, sebab aku tak tahan sangat masa tu, gaya kawan aku yang agak popular dengan kepandaiannya dalam akademik serta 'innocent'nya menyakitkan hati aku ketika tu, haha, dia boleh handle waktu-waktu susah tapi kenapa nak bagi kepada yang lemah ? 'Kau' tak kesian ? 'Kau' memang zalim kan ? Tu yang aku tak suka dengan 'kau'. Aku seboleh-bolehnya nak tolong kepada yang lemah, tapi bukan semua orang fikir sama macam aku kan. Ada juga kawan aku terperasan aku mengeluarkan kata-kata yang agak zalim tapi aku tak ingat langsung apa aku cakap, hahahaha, tapi memang kesian dengan si pendiam. Si pendiam bukanlah jenis yang popular, tak semua perasan kehadiran mereka kan ? Tak payah nak bohong, memang macam tu kan. Aku seboleh-bolehnya nak 'stick together' dengan si pendiam, bagi sedikit keyakinan aku ni kat diorang, dan "Say what you wanna say, And let the words fall out", beritahu mereka yang korang(pendiam) tak suka semua ni. "Why don’t you tell them the truth?" Kenapa ? Kadang-kadang aku hairan kenapa si pendiam tak bersuara ? Kenapa kau tak beritahu si jahanam yang kau tak suka jenaka bodoh diorang ? Si jahanam tu berkuasa sangat kah ? Mereka bukan berkuasa mana pun, kalau di langgar kereta pun pasti matikan ? haha, bukannya berkuasa yang membolehkan orang lain mati, haha, so chill ok. Korang (pendiam) berdiam diri tu lah yang menyebabkan situasi makin teruk. Mula-mula buat lawak kecil, si jahanam pun baru seketul dua, tapi korang (pendiam) tak melawan menyebabkan mereka makin menjadi-jadi dan si jahanam pun makin bertambah. Tapi bila dah banyak dah tak boleh buat apa lagi, cara nak diamkan si jahanam ni melalui pelajaran. Dapatkan straight A, pasti aku yakin 10000% si jahanam semua terus membisu. hahaha. Tapi kalau si jahanam tu lagi pandai dari korang (pendiam), memanglah zaman sekolah kau langsung tak seronok. hahaha. Tapi korang yang pendiam ni jangan lah terus berdiam diri, kalau diam-diam ubi berisi tak apa, kalau diam-diam berkarat ? Fikirkan masa depan korang. Sampai bila nak berada di bawah orang lain. Keyakinan tu aku tak tahu lah di bina dari apa. hahahaha. Hayati lagu ni, hayati setiap patah perkataan, fahami, dalami, pasti korang paham apa mesej yang ingin disampaikan.
"Don’t run, just stop holding your tongue"
 "Say what you want to say
And let the words fall out
Honestly I wanna see you be brave"
-the End"

No comments:

Post a Comment