Pages

Wednesday, February 12, 2014

Art ! :D

Assalamualaikum ~ 
haha.., baru-baru ni aku upload gambar lukisan aku yang belum siap, and seem like people like it, jadi aku agak bersemangat nak lukis. haha. Susah nak mulakan melukis ni, haha, sebab banyak aspek kena ambil kira contohnya lakaran kadar banding dan kedudukan tepat benda yang dilukis. Kalau lukis potret lagi lah muka kena seimbang, nanti ada yang satu mata diatas, satu lagi di bawah. haha. Aku pun banyak kali betulkan. Skala kena tepat kalau nak lukis benda yang realistik. Agak berbeza kalau lukis kartun komik. haha. 

Ni lukisan yang belum siap, belum habis shading ~

Seriously telinga tu aku rasa tak jadi, tapi bila gambar ni rasa ok pula (?), haha, masa gambar ni lebih nampak bahagian-bahagian yang perlu dibetulkan. Haiyaaaa ~ Sebelum lukisan ni jadi macam kat atas tu, aku banyak kali betulkan sampaikan ada kesan kat kertas tuh, tapi lukisan rambut tu menutup semuanya. hahaha. Ok, mungkin ada sesiapa yang nak belajar melukis, tip aku kalau nak melukis ni jangan putus asa. haha. Mungkin awal-awal lukisan tu macam alien, haha, tapi cuba perbaiki semana yang boleh. Tapi untuk yang belum mahir macam aku ni sesuai meniru dari objek sebenar. Lukisan ni bukan dari imiginasi aku, kalau dari imiginasi aku tak dapat lukis lebih detail. haha. Kalau baru mula melukis baik guna objek yang mudah seperti telur dan epal, kemudian cuba objek lain yang lebih sukar. Cikgu aku cakap guna objek yang tak cantik supaya rasa tak lah sedih sangat hasilnya, sama hodoh. haha. Tapi aku suka benda yang cantik-cantik, bersemangat sikit nak lukis. haha. Kalau tak yakin dengan lukisan tu, lakar dulu, guna pensel H/HB/2B. Terpulang lah nak guna yang mana. Aku tak kesah yang mana yang penting warna hitam tu pudar, haha. Masa lakar tu buatlah skala. Bulat-bulat ke, garisan ke. Ramai orang tak reti lukis sebab biasanya diorang fikir lukisan tu jadi dengan sekali lukis. Oh no ! Aku yang dulu pun lukis orang tak ada rupa manusia langsung, tapi benda ni berlaku lebih 10 tahun yang lalu. haha. Aku dah lama melukis, sejak sekolah rendah. Aku memang terkenal dengan kawan-kawan masa sekolah rendah dulu dengan melukis ni. Tapi lukisan aku yang dulu macam anime/kartun jepun sebab aku memang kaki komik. haha.
Ni lukisan zaman kuno aku, haha
 
fairy tail ~ :D

Japan style ~ haha, kepala besar, mata besar, hidung tajam macam pisau tapi tangan kecik. haha. Ok, that's my old drawing style ! Aku belajar seni ni makin matang lukisan aku. hak hak. Ada lagi aku lukis, aku ada lukis watak Fairy Tail, tapi entah mana pulak lukisan tu. haha. Lukisan lama aku memang salah dari segi kadar banding. haha. Kalau ikut kadar banding mata manusia tak lah sebesar mana pun. haha. Skala pun penting, supaya mata tak besar sebelah ~ haha. Contoh melukis menggunakan skala. Website tu guna skala petak-petak, mungkin leceh, dan aku tak guna pun teknik tu. hahha. Aku biasanya bahagi dua kertas tu, contohnya kertas tu lebarnya 400 cm, dan panjang 400 cm, bahagi kepada dua, garis bahagian tengah lebar dan panjang kertas tu, bentuk nya lebih kurang macam "+" kat kertas tu. Lepas tu buat benda yang sama pada objek yang ingin dilukis, lebih sesuai di gambar objek tu. Lebih senang kita nak tengok pencahayaan objek tu. Tapi aku rasa banyak tutorial melukis ni, jadi tak payah nak risau sangat, haha, hang pi cari sendiri. haha.
ni lukisan asal yang aku lukis ~ so preety :D

Gambar asal yang aku lukis ni sebenarnya bewarna. haha. Tapi aku hitam putih kan supaya aku boleh shading dengan betul, arah pencahayaan betul dengan cara ni. haha. Not fair huh ? Imitasi merupakan salah satu cara belajar bagi subjek seni je lah, jangan memandai kata imitasi sebagai salah satu cara belajar bagi sejarah. haha.
ni hasilnya ~ :D .., tapi..., macam ada yang tak kena ~ hurm D:
Jadi aku letakkan sebelah pc..LOL, haha
Hidung tu, aduhh.., kena banyak lagi berlatih la aku ni. haha. Tapi bahagian telinga tu cukup realistik, haha, telinga aje lah aku rasa realistik, yang lain tak. haha. Banyak lagi perlu dibetulkan. haha huhu. Kunci untuk menghasilkan lukisan yang realistik adalah berlatih. hak hak. Aku sebenarnya dah lama tak melukis. haha. Lepas exam seni aku tak sentuh pun sketch book aku. haha. Entah kenapa tiba-tiba bersemangat nak melukis. haha. Kawan aku pulak nak aku melukis dengan cara anime style, haha. Lain kali lah aku buat, tiap kali aku melukis gaya ala-ala anime mesti aku menyampah, haha, mata besar sangat kot, haha, aku pun tak tau kenapa aku menyampah betul lukisan gaya anime aku ni. hahaha. Anyway, aku betul-betul terima kasih kat Puan Su, haha, ni cikgu seni aku yang mengajar cara melukis dengan betul. haha. Kalau lah aku tak ambil seni mesti lukisan aku gaya anime buat selamanya, haha. Art is so fun if you know how to apply into your life ~ haha. Kalau lah berpeluang aku nak buat corak-corak kat dinding dan gantungkan frame mengikut imiginasi aku. haha. Nanti lah aku lukis ala-ala seni bina pulak. haha. :D
- the End -

No comments:

Post a Comment