Pages

Monday, January 6, 2014

Belajar Lagi ~

Assalamualaikum ~ 
Kali ni nak post tentang belajar. haha. Sekolah dah mula, jangan malas-malas belajar, nanti menyesal tak sudah. haha. Tapi aku dah habis sekolah sebagai pelajar Pra-U. haha. Nak belajar apa lagi ? Suka hati aku la nak belajar apa. haha.  Aku pun bukannya suka sangat nak belajar. haha. Tapi untuk mengisi masa lapang, tunggu keputusan kan. Yelah, kawan-kawan semua kerja, berniaga, cari duit poket lebih. Aku ? Mak ayah aku memang tak bagi aku kerja. Masa aku tingkatan 2/3 aku dengar kawan aku kerja, cari duit lebih katanya. Aku memang berminat, dapat duit lebih tak payah lah aku nak berjimat sangat kat sekolah nak beli komik. haha. Jadi aku tanya kat mak aku
(time aku tingkatan 1-3 aku tinggal dengan mak aku kat Sabah, just both of us. Akak aku kat UMS Labuan, jadi kalau cuti sem dia tinggal dengan kami), kena tolak bulat-bulat. haha. Agak tersentap aku jawapan mak aku. Jawapan mak aku "bila kau dah kerja nanti, kau kerja lah puas-puas", LOL. Memang terdiam lepas aku tanya. haha. Selepas kejadian tu, aku tak pernah cakap aku nak kerja macam kawan-kawan aku. Dan aku tak pernah tanya ayah aku, yelah, kalau mak dah bagi jawapan macam tu, apa lagi ayah aku jawab. haha. Dah berapa tahun kejadian ni, tapi aku ingat dengan jelas. hahhaha. Jadi sementara aku tak buat apa-apa( jadi babysitter, ada masa time baby tidur) aku belajarlah. Belajar sesuatu yang berguna. Jadi aku ambil keputusan belajar bahasa. Aku pilih bahasa Itali. Aku buat "research" dulu, bahasa yang mudah untuk belajar antara Perancis dan Itali. Aku rasa bahasa yang digunakan oleh dua buah negara ini agak terkenal, sebab tu aku pilih Itali. Aku agak kagum dan juga tergugat apabila terbaca "post" orang asing yang menyatakan dia mahir dalam pelbagai bahasa. Dan ramai yang menyatakan bahasa yang digunakan di German adalah sukar untuk dipelajari. wah. Aku langsung tak tahu apa-apa. Aku cuma tahu bahasa Melayu dan English. Benda ni yang buat aku bersemangat untuk belajar bahasa asing. haha. Aku guna Duolingo.click here Ia adalah aplikasi di Android. Sangat menarik, tapi apa yang penting ia percuma ! haha. Cara dia belajar seperti permainan. Kau tak akan lepas tahap yang baru kalau kau tak hafal perkataan yang diberikan. haha. Selain itu, ada lagi tempat boleh belajar bahasa. Iaitu Livemocha.click here Siapa entah kenalkan website ni kat aku, dah tak ingat. haha. Aku dah lama tak buka website ni dan ia telah bertukar wajah baru dan email aku yang dulu dah tiada. haha. Dah dihapuskan kerana tak buka buat beberapa tahun. haha. Livemocha ada lebih banyak bahasa berbanding Duolingo. Tapi yang penting ia percuma. haha. Tapi belajar tanpa guru memang susah. Tapi usaha adalah tangga kejayaan. Oh ya, baru-baru ni aku ada masalah dalam belajar bahasa Itali, aku cuba cari "page" belajar bahasa Itali di "Facebook" dan aku jumpa. haha. Memang gembira, aku boleh bertanya mengenai bahasa Itali dengan penutur asal. Jadi kita lebih memahami. Memang rasa gembira sebab "admin" juga bagi tip. hihi

No comments:

Post a Comment