Pages

Friday, January 24, 2014

Clean House ?

Assalamualaikum ~ 
haha., semalam aku ade tengok rancangan tv yang bertajuk Clean House. haha. Dah season 7 baru aku tahu rancangan spesis ini wujud. haha. Sebelum ini aku ada terpasang rancangan ini, tapi orang yang meminta pertolongan kemas rumahnya cakap jemput orang untuk kemas rumah dia adalah sangat memalukan. Jadi buat apa aku tengok kalau dia malu, tapi abang aku berminat jadi hadap je lah. Yang aku tengok semalam pasal anak nak tolong maknya kemas rumahnya yang serabut tak macam rumah. haha. Pastu anaknya dok kecoh cakap maknya perlu diubah. Jadi dia Clean House datang kemas rumah maknya untuk mengubah maknya sempena anaknya yang akan berkahwin. haha.
Dok kecoh mak simpan barang itu ini, sepah sana sini, rupa-rupanya barang anaknya pun ada jugak. haha. Ewah-ewah, mengata mak perlu diubah bagai rupa-rupanya barang dia pun ada. haha. Kat ruang tamu ada katil, cantik, klasik gitu, tapi rangka ja. haha. Buat apa rangka katil kat ruang tamu ? haha. Pastu orang nak alihkan tak bagi, yang lagi teruk katil tu milik anaknya. hahaha. Aku masih boleh terima kalau rumah tu bersepah kerana semua barang tu milik maknya, ada kenangan disebalik barang tu semua, tapi sebahagian kesesakan rumah tu milik anaknya. Aduhai. Bila pengacara tu tanya kenapa semak macam-macam alasan dibagi. Spesis manusia macam ni memang tak boleh pakai, suka bagi alasan. Aku malas nak hadap rancangan tu sampai habis. Perangai anaknya teruk. Kau sebagai anak tolong lah kemas rumah. Kemas sikit-sikit. Sediakan almari a.k.a. belikan almari antik untuk mak simpan barang-barang antknya. Anaknya boleh sumpah maknya kerana mak buang meja solek anaknya ? Ini memang tak boleh diterima. Kau tak guna elok-elok sebab tu mak kau buang. haha. Padan muka. Rumah tu kan rumah mak kau, suka hati mak kau lah. Mengada-ngada. Baju dia bersepah kat bilik maknya. Memang teruk. Memang menyirap aku tengok. Berdasarkan apa yang aku tengok rumahnya tak ada tempat gantung frame, dindingnya kosong, almari baju pun tak ada. Yang lawaknya, maknya cakap dia adalah pembersih tapi bukan orang yang suka kemas/susun barang. Hurm ? Oh ya ? Lawaknya pernyataan kau. Orang yang pembersih dah tentu suka mengemas rumah. Keluarga aku pun bukannya kemas sangat pun. Tapi sekurang-kurangnya rumah nampak sedap memandang. Kalau aku, bila aku nampak benda yang tak berguna langsung aku memang buang. Barang aku dah cukup banyak buat apa simpan barang yang tak berguna. Mak aku pun bukannya pembersih sangat pun, tapi dalam seminggu tu ada la beberapa hari buat kerja pembersihan. Kalau kakak aku balik, kakak aku lah suka buat pembersihan. 1 hari di dapur kemudian ke ruang tamu. Kalau ada masa dia pergi kemas bilik aku. haha. Terlebih rajin. haha. Bilik aku memang serabut, terutama masa exam, buku kertas semua terabur. Bila aku rasa rajin baru aku kemas. haha. Rumah aku semak masa anak-anak buah aku main je. haha. Kusyen kat rumah jadi pondok, rumah diorang, disusun diseluruh ruang tamu. haha. Terkejut mak aku tengok. hahaha. Tapi budak-budak kan. Tapi lagi sakit hati kalau anak buah aku keluarkan komik-komik conan(koleksi kegemaran akak aku, tapi dah tak cantik sebab anak buah aku asyik main) ke ruang tamu, kalau setakat 5-10 ok jugak, dikeluarkan semua. haha. Tekanan jiwa nak kemas. haha. 
ok lah, kita sebagai anak kena lah tolong mak ayah, walaupun ciput(sebab aku buat kerja ciput je, hehe), kalau tak buat pun tak perlu lah nak sumpah bagai kat mak ayah. 
#pelik betul aku anak yang sumpah maknya sebab maknya buang meja soleknya, ish ish ish.
-the End-

No comments:

Post a Comment