Pages

Friday, January 24, 2014

Tak Sayang Mak ?

Assalamualaikum ku ucapkan sekali lagi~ haha
Semalam juga aku terperasan kat berita ada anak mengugut maknya. What the ?? Dah kenapa ? Sanggup kau mengugut mak kau sendiri, akal kau dah tak waras ? Lepas tu aku dengar kat berita tu maknya memaafkan anaknya. Aduhai. Tengoklah betapa kasihnya maknya masih rela memaafkan seorang anak yang sanggup mengugutnya.
Aku tau kalau mak aku tengok ni mak aku mesti sumpah seranah kat lelaki tu. haha. Aku dapat bayangkan. haha. Kalau mak aku tengok berita macam ni(kes yang kejam gitu) mak aku memang sumpah seranah dengan penuh emosi kat suspek tu. haha. Tapi aku memang rasa aneh/pelik seorang anak sanggup buat sedemikian. Kes-kes sebelum ni sanggup bunuh bapanya kerana tak bagi duit. Ini semua kerana dadah ! haha. Tapi kau nak tuduh dadah tu ? Put all the blame on the drug that did nothing ? Dadah tu tak buat apa-apa pun. Manusia ni yang macam-macam. Gedik sangat nak mencuba. Ada akal tak nak guna. Dicipta untuk dijadikan ubat. Sifat tamak dalam diri ciptakan dadah untuk aktiviti yang sikit pun tak berguna langsung. Nak sangat kaya, tapi malas tapi berusaha membuat makmal dadah. Berusaha menyembunyikan proses pengedaran dadah daripada pihak berkuasa. Orang atasan yang tamak, nak kaya-raya tapi malas untuk mendapatkannya menggunakan cara mudah dengan dadah. Kononnya baik, menggunakan imej yang baik bagai musang berbulukan biri-biri(betul ke ?).  haha. Kau nak salahkan dadah ke manusia ? Nak cakap manusia bodoh, tapi manusia ada akal. Mana perginya akal mereka ni ? Bukannya akal boleh dibuang kemudian dicari. Kenapa tak berfikir ? Tak boleh berfikir ke ? Kejadian yang mak kasihkan anaknya sangat banyak tersiarkan. Di China aku pernah terbaca, orang miskin di sana, maknya mengurung anaknya yang terencat akal, dikurung sebab tak nak menganggu orang disekitarnya. Kalau maknya tak sayang akan anaknya yang terencatkan akal tu dah lama maknya bunuh anaknya. Menyusahkan je kan ? Tapi rasa kasih seorang ibu kan. Aku tau kejadiannya bukan di China je, di Malaysia pun ada juga. Tapi orang Malaysia ni kaya, senang. Ada saja orang bagi makanan dan pertolongan semua. Tapi ada ke cerita mengenai anak kasihkan maknya, sanggup berkorban untuk maknya, ada ? Memang ada, tapi ciput, jarang kita dengar. Yang aku pernah baca di China juga, anaknya yang seorang budak kecil menjaga ibunya yang koma. Memang terharu aku baca. Dia menjaga ibunya setiap hari dengan rasa kasih. Yang kita pulak jaga mak sakit merungut bagai. haha. Pastu minta balasan ? haha. Aku tau lah. Situasi ni aku pernah dengar. haha. Mak kita lah yang jaga kita dari kecil hingga besar. Apa pula kita balas ? haha. Aku tak nak tau. Hanya kau dan mak kau yang tau. 
#apa yang aku cerita ni sebenarnya ? haha
-the End-

No comments:

Post a Comment